Oh, from Holland? I love Amsterdam! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Lart Braaksma - WaarBenJij.nu Oh, from Holland? I love Amsterdam! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Lart Braaksma - WaarBenJij.nu

Oh, from Holland? I love Amsterdam!

Door: Lart

Blijf op de hoogte en volg Lart

03 Februari 2006 | Verenigde Staten, Berkeley

“Hi, how are you today?”

Anderhalve week na het inmiddels beruchte 'Mexicaanse grenspostincident', ben ik al aardig ingeburgerd in deze vreemde stad. Waar ik in mijn eerste verslag nog vertelde over de hoeveelheid Aziaten, zal ik vandaag verhalen over een andere zeer dominante etnische minderheid in deze omgeving: de daklozen.
Zoals sommigen van jullie misschien weten staat Berkeley sinds de jaren zestig definitief op de Amerikaanse politieke kaart als ultra-ultra-mega-delta-power links. Een van de vele vreemde resultaten van de linkse beweging in deze stad, is dat het stadsbestuur er een gedoogbeleid op na houdt dat zijn weerga zelfs in Nederland niet kent (of het nou opa Kok, ome Pim, of dominee Jan Peter is die de dienst uitmaakt). Waar je op letterlijk elke plek in Amerika wordt gearresteerd als je het ook maar in je hoofd haalt op de stoep te gaan zitten, is het hier volkomen logisch om de hele dag knetterstoned, met een enorme fles Bombay dry gin over straat te waggelen, terwijl je een zelfverzonnen versie van de zevende symfonie van Beethoven in het rond blert, met op je rug je hele hebben en houden in drie vuilniszakken (tenzij je tot de zwerverpimps behoort en deze drie zakken verplaatst in de ultieme zwerverpimpride, het karretje van Safeway de supermarkt). Maar goed: om aan te geven hoe het er hier aan toe gaat, op elke straat die je passeert zitten / staan / liggen / slapen / zingen / blèren / huilen / bedelen / entertainen tenminste twee zwervers. En de reden dat dit hier wel mag? “In Berkeley we are all liberals.”

Volgende keer in 'the people from Berkeley': the physically challenged. Wie dat zijn...

Een andere les geleerd:
Dat Nederland niet voor iedere Amerikaan een belangrijke wereldmacht is, bleek uit een gesprek met medewerkster LaRonda van mobiele telefoon aanbieder MetroPCS. Ik vertelde haar dat ik problemen had met het sturen van sms’jes ‘overseas’, terwijl ik dat wel in mijn pakket had laten opnemen. Een collega van haar had me vier gesprekken eerder verteld dat het mogelijk zou moeten zijn om gebruikers van Kay-Pee-En, Vodafone en Zero2 te bereiken. LaRonda: “Ok, sir, where did you say you was from? Holland. Hmmm, let me check for you. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. I’m sorry, sir, Holland is not on our list of countries we work with.” Ze liet me verbijsterd achter. Ik had inmiddels geleerd dat je door moet vragen totdat je er zelf gek van wordt, aangezien het soms lijkt alsof mensen die werken bij een helpdesk er een sport van maken je expres de verkeerde kant op te sturen. Voor de zekerheid vroeg ik dus of ik een supervisor mocht spreken, omdat het mij wel erg onwaarschijnlijk leek dat de collega van LaRonda Kay-Pee-En, Vodafone en Zero2 (O2) had verzonnen. Helaas zag ook supervisor LaKeisha Holland niet op de lijst staan. Toen werd ik een beetje geirriteerd: “Could you please explain how your colleague was able to find the companies from the Netherlands?” Toen werd alles duidelijk: “Where did you say you was from?” “THE NETHERLANDS!!!!!” “Oh, why didn’t you say so, we do have the Netherlands on our list….” Aaaaaaaaaaaaah!!!!!!!
Ook hier gold gelukkig: eind goed al goed, al hebben de gebruikers van T-Mobile volgens mij pech. Dus als je me hebt ge-sms’t: ik heb gereageerd op elk sms’je dat binnen is gekomen, dus voel je niet in de steek gelaten als ik niet heb gereageerd…

Wat ik verder mee heb gemaakt:

Inmiddels is de studie nu wel echt begonnen. De eerste twee papers voor Organization and Management zijn ingeleverd, de Balance Sheets en de Income Statements zijn gemaakt voor het vak Management Accounting en ook zit er al een paginaatje of 250 aan leeswerk op. Het is goed bij te benen, mede doordat de meeste van mijn klasgenoten iets minder handig zijn met Engels dan een gemiddelde Nederlandse student zoals ik. Veel is het echter wel… Helaas dus deze week even geen verslag van een mooie roadtrip.
Wel ben ik inmiddels een paar keer in San Francisco op pad en op stap geweest. Erg gelachen met mijn klasgenoten en vrienden Lucas, Daniel, Stefano, Vincenzo, Ernesto, Cristiano, Pablo, enz (raad maar waar zij vandaan komen), bijvoorbeeld toen we om 1:41 in de Supperclub werden beroofd van onze drankjes door nota bene de barman!! Zo werkt het hier: op tijd de stad in, want om uiterlijk 1:50 word je er of uitgekickt, of je mag blijven, maar wordt de tent drooggelegd. En streng zijn ze…

Verder niet zo veel belangrijks: filmpje gepakt, uit eten geweest bij… jawel, de Chinees, feestje in het I House, enz. Ik houd jullie op de hoogte, want nog even en dan wordt er geskied!!!

Vanavond de stad maar weer even onveilig maken, want morgen gelukkig alleen les in MS Excel…

Tot zover, Lart Braaksma, Berkeley News, Berkeley (wel slecht weer hier...)

XL

  • 03 Februari 2006 - 03:46

    Rutje:

    Mega Lartje.. Mooie foto's jongen. Leuk dat je het weer binnen een week voor elkaar hebt gekregen dat al die gasten dezelfde debiele bek kunnen trekken als jij! Wat ben je toch een manager! Nog 10 daagjes ben ik oom pleiten, spreek je snel lieverd x rut

  • 03 Februari 2006 - 04:01

    Mofomima:

    Gaylart essential focker to tha bone!

    Sinds wanneer drinken zwerverts Bombay Sapphire? Trek ik slecht!

    Mooie tijd daar, geniet er van.

    Gr. Mofomima

  • 03 Februari 2006 - 06:38

    Regi:

    Hey Lart.. dat verhaal over Holland en the Netherlands herken ik wel..ze hebben soms op de bier kaart ook allebei staan Heineken uit Holland and Grolsch aus Netherlands..anyway volgende keer on 1.35 proberen om een doggie plastic cup vragen..c u soon x RR

  • 03 Februari 2006 - 08:59

    Cerbs:

    Oh Lart.. je weet toch ook wel dat Holland geen land is! Ouwe gek! He, als je mijn paarse flower power jurk wil lenen om nog wat meer te integreren daar moet je t zeggen hoor!! dikke kus

  • 03 Februari 2006 - 10:05

    Evelyn:

    Hi Lart
    Klinkt goed allemaal!
    Enne komen daar alleen maar knappe mannen heen? Of zijn nou net toevallig al jou vrienden zo handsome?!
    Veel plezier daar!!
    xx Eev

  • 03 Februari 2006 - 10:42

    Niek Jansma:

    Hey,..

    Je kent me niet, maar heb de link naar je site gekregen van lucprograms.
    Heel kort: Ik studeer in Groningen, heb net mn Bachelor afgerond in Hong Kong, zit momenteel in Zweden voor mn Master en ga hierna een zomerprogramma volgen in Berkeley, dus zal je verhalen volgen en tips over bijv. helpdeskmedewerkers onthouden :-)

    Veel plezier, maar ik zie dat dat al lukt,..

    niekjansma@hotmail.com
    www.jansma.waarbenjij.nu

  • 03 Februari 2006 - 12:52

    Haas:

    Enfin, geneukt?

  • 03 Februari 2006 - 14:34

    Bon:

    Ha Arier!
    Zoals te zien weer lekker je best gedaan op de poses he!heel exotisch! En die grote, brede straten...echt he! mooi!kus

  • 03 Februari 2006 - 16:26

    Petra Blij:

    zo Lartje, lekker bezig hoor! leuke vrienden trouwens ;-)) Ik ben ineens even 3 maanden naar Leuven(ja idd, Belgie!) gemoved om nanny uit te hangen en in rap tempo de scriptie af te maken! Have fun! dikke kus peet

  • 03 Februari 2006 - 19:03

    Kiekstra:

    Hey Lartje, zie dat je het allemaal al weer goed voor mekaar hebt daar. Veel plezier nog en maak er wat moois van maar dat zal vast en zeker wel lukken. x

  • 07 Februari 2006 - 14:02

    Drög:

    Hé Lart, leuke berichten uit het land van Uncle Sam. Oh you speak Dutch eh, from Germany! Kan je weer gaan uitleggen....
    stuur nog wat foto's met die goodlooking hunks.
    Bye now, Livia

  • 07 Februari 2006 - 15:43

    Cerbs:

    Ben je zo hard aan t studeren of maak je nix meer mee??? Ik wil weer een nieuw verhaaltje..ah toe nou... veel plezier daar, kiss

  • 07 Februari 2006 - 20:53

    De Slaatjes:

    lieve lart, helemaal te gek al je verhalen. lekker genieten daar in de states he?! leuke site, we blijven je volgen. veel liefs

  • 09 Februari 2006 - 13:12

    Jadine:

    Hé Lart, leuk om je verhalen te lezen maar vooral is het leuk om je foto's te bekijken ;)
    Veel plezier!xJadine

  • 11 Februari 2006 - 05:15

    Marc:

    Dat excell is voor jou natuurlijk een eitje. Heb net wat vrienden (Lennaert,etc.) van je even wegwijs gemaakt in Amsterdam; ze liepen nogal verloren rond. Good luck!

  • 12 Februari 2006 - 00:17

    LREB:

    We zitten allemaal weer een beetje te wachten op the last story. Je bent nu zeker aan het skieen? Carfje, sprongetje, boompje, poekeltje?! Mr. Rutte bijna aan de andere kant van de bol. Neem aan dat hij daar geen sneeuw heeft. Morgen ADO-Ajax. Ze gaan allebei lekker. Hoor/lees snel graag!!
    XXL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Berkeley

Lart

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 93432

Voorgaande reizen:

16 Januari 2006 - 01 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: